Huidaandoeningen

Acne/ Rosacea

Bij het ontstaan van acne spelen verschillende factoren een rol. Acne ontstaat door overactieve talgklieren, een sterke verhoorning en een vermenigvuldiging van acnebacteriën. Maar ook hormonale veranderingen, onjuist gebruik van verzorgingsproducten en voedingsmiddelen kunnen dit beïnvloeden. Acne wordt vaak als puberteitsverschijnsel gezien maar er zijn opvallend veel volwassen die ook last hebben van deze huidaandoening.

Indien er een overmatige talgproductie is, zien we dat het talg zich gaat ophopen en hierdoor de porie verstopt raakt, dit kan zorgen voor ontstekingen, oftewel puistjes. Dit uit zich vooral in het gelaat, op de rug, borst en schouders.

Er zijn verschillende typen acne:

• Acne vulgaris (jeugdpuistjes)
  • Acne Tarda (ook wel; volwassen acne, ontstaat vaak bij vrouwen van hun 25e levensjaar)
  • Acne conglobata (hevige ontstekingen)
  • Rosacea
  • Hydradenitis Suppurativa (in de oksels en liezen)

Ook zijn er acnesoorten die ontstaan door uitwendige factoren:

• Mechanische factoren; als druk en wrijving kunnen acne veroorzaken.
  • Chemische factoren; bij bepaalde beroepen/ industrieën, bijv. bij bakkers of gebruik sommige cosmetische producten.
  • Bepaalde geneesmiddelen; voorbeelden hiervan kunnen zijn Prednison, sommige middelen tegen tuberculose, epilepsie of vit. B injecties.

Wanneer acne niet of onjuist behandeld wordt is de kans groot dat er blijvende schade optreedt. Denk hierbij aan littekens. Acne maar ook acnelittekens zijn goed behandelbaar, met een chemische peeling, medische microneedling en de juiste thuisproducten

Plan hier direct een afspraak in!

Wilt u meer informatie? Mail ons uw vraag en u krijgt binnen 24 uur antwoord.